İstanbul SKUp Aşama II kapsamında ilk çalışma ziyareti Danimarka`nın Kopenhag kentinde gerçekleştirildi
Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından eş-finanse edilen,
Ulaştırma Sektörel Operasyonel Programı altında uygulanan İstanbul SKUp Aşama
II Uygulama Planı Projesi kapsamında 12-18 Mayıs 2024 tarihleri arasında Danimarka`nın
Kopenhag kentine ilk çalışma ziyareti düzenlenmiştir.
Kopenhag Kenti`nin gelişimi ve küresel olarak bir iyi örnek olan `Finger
Plan` vizyonuyla, toplu taşıma odaklı kentsel gelişim sürecinin aktarımı ile çalışma
ziyareti başlatılmıştır. Kopenhag Belediyesi Kent Planlama Direktörü`nün
kentteki stratejik planlama yaklaşımını ve uygulamaları aktardığı sunumla devam
eden ilk gün kamusal alanların oluşturduğu sürdürülebilir hareketlilik ağlarına
ilişkin saha ziyareti ile sonlandırılmıştır.
Aktif Hareketlilik temasına odaklanılan ikinci günde Danimarka Bisiklet Federasyonu
üyesi tarafından bisiklet güzergahlarının planlanması ve bisiklet kültürünün
geliştirilmesinde STK`ların rolü anlatılmış, aktif hareketlilikte yenilikçi
politikalar ve yeşil hareketlilik başlıklarıyla devam eden sunumların ardından
Kopenhag Belediyesi yetkilileri tarafından yapılan akıllı ulaşım sistemleri uygulamaları
ve trafik yönetimine ilişkin sunum ile ikinci gün tamamlanmıştır.
Toplu taşıma temasıyla devam eden üçüncü günde Kopenhag kent merkezinde ve
metropolitan bölgesindeki toplu taşıma stratejileri ve uygulamalarına ilişkin bilgi
aktarımı gerçekleştirilmiştir. Ardından bisikletli ulaşım altyapısının ve
sellere karşı kentsel dirençliliği attırmaya yönelik tasarlanan kentsel açık
alanların deneyimlendiği bisiklet turu yapılmıştır.
Kentsel dirençlilik temasına odaklanan dördüncü günde Kopenhag Kenti yetkililerinden
iklim dirençliliğine ilişkin geliştirilen politikalar, katılımcı yöntemlerle
geliştirilen iyi uygulamalar öğrenilmiştir. Sağlıklı sokaklar temasıyla gerçekleştirilen
uygulama aktarımını takiben Kopenhag Kenti`nin fonksiyonel kentsel alanı içerisinde
kalan ve 20 bini ev-iş yolculukları olmak üzere günlük yaklaşık 100 bin yolculuğun
gerçekleştirildiği Malmö kentine saha gezisi düzenlenmiştir. Saha gezisi sırasında
Malmö kentindeki sürdürülebilir ulaşım uygulamaları değerlendirilmiş ve sahada
Kopenhag ve Malmö arasındaki uygulama farkları üzerinden tartışmalar gerçekleştirilmiştir.
Çalışma ziyaretinin son gününde Kopenhag Kenti`nde uygulanmaya çalışılan;
ancak halk katılımı ve iletişim çalışmaları uygun şekilde ilerletilemediği için
tepkiler sonucu geri çekilen düşük emisyon bölgeleri politikaları ve süreçten çıkarılan
dersler hakkında bilgi alınmıştır. Ardından katılımcılar ve Danimarkalı
uzmanlarla birlikte İstanbul-Bağdat Caddesi`nde bulunan bisiklet yolunun tasarımına
ilişkin, çalışma ziyareti katılımcılarının aktif katılımı sağlanarak düzenlenen
çalıştay ile çalışma ziyareti programı sonlandırılmıştır.