
“Sürdürülebilir Kentsel Hareketlilik ve Modelleme için Veri Toplama” konulu 27. Çevrimiçi Eğitim Gerçekleştirildi
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınca yönetilen Ulaştırma
Sektörel Operasyonel Programı (USOP) altında AB ile ortak finanse edilen ve
amacı ulusal ve kentsel düzeyde bireysel ulaşımdan sürdürülebilir, erişilebilir
ve kapsayıcı hareketlilik modlarına geçişi teşvik etmek olan SKUp Türkiye
projesi 27.Çevrimiçi Eğitimini tamamlamıştır.
"Sürdürülebilir Kentsel Hareketlilik ve Modelleme için
Veri Toplama" başlıklı çevrimiçi eğitim, SKUP Türkiye Takım Lideri Dr.
Volkan Recai Çetin moderatörlüğünde, 23 Ocak 2025 tarihinde gerçekleşmiştir. Hareketlilik
yönetim ve analiz çözümleriyle akıllı hareketlilik sektöründe faaliyet
göstererek, kamu kurumlarına, özel şirketlere ve yol kullanıcılarına tüm ulaşım
modları için, veriye dayalı çözümler üreten, sektör uzmanları tarafından
gerçekleştirilen sunumlar, katılımcıların, veri toplama ve veri analizi
konusunda bilgi ve farkındalıklarını artırmalarını sağlamıştır.
Çevrimiçi eğitim kapsamında ilk sunum, Büyük Veri ve Akıllı Ulaşım Sistemleri Uzmanı Emre Er tarafından gerçekleştirilmiştir Hareketlilik planlamasında kullanılan veri türleri, veri kalitesi ve güvenilirliği, kurumlar arası iş birliği ve görev paylaşımı gibi konuları da ele alan Er, ayrıca, veri toplama çalışmaları için bütçe planlaması, kaynak yönetimi ve finansal sürdürülebilirliğin sağlanması üzerine de detaylı bilgiler sunmuştur.
İkinci sunumda, Veri Toplama Uzmanı Mert Uslu, özellikle
SKUp için, sürdürülebilir veri yönetiminin, veri toplama ve işleme, veri
depolama, veri paylaşımı ve veri analizi süreçlerine dair bilgiler paylaşmış,
dijitalleşmenin faydaları ve dijitalleşme için kullanılan teknolojilere
değinmiştir. SKUp için veri paylaşımı ve entegrasyonu hakkında da bilgi aktaran
Uslu, karar destek sistemlerinin kesintisiz veri toplama ve yönetimi, büyük veriye
dayalı hareketlilik algoritmaları, öncesi ve sonrası analizleri gibi unsurlar
ile desteklenmesi gerektiğine vurgu yapmıştır.
Üçüncü sunumda, Kentsel Hareketlilik Uzmanı Elif Karagümüş
manuel trafik sayımları ve anket gibi yenilikçi yöntemler ile büyük veri
analitiği, sensörler ve drone tabanlı ölçümler gibi yenilikçi yöntemleri
karşılaştırarak, her iki yöntemin avantajları ve dezavantajlarını detaylı
şekilde ele almıştır. Özellikle büyük ölçekli ve gerçek zamanlı veri toplamanın
sektöre sağladığı katkılara değinmiştir.
Elif Karagümüş’ün bir diğer sunumu da "Sürdürülebilir
Kentsel Hareketlilik için Mevcut Durum Analizi ve Modelleme için Gerekli Veri
Türleri ve Veriler" üzerine olmuştur.
Günün son sunumu, Kentsel Planlama ve Hareketlilik Uzmanı
Dr. Sıla Özkavaf tarafından "Veri Toplamada Karşılaşılan Zorluklar ve
Çözüm Önerileri" konusu üzerine gerçekleştirilmiştir. Dr. Özkavaf, veri
toplama sürecinde yaşanan temel ve operasyonel zorlukların tespit edilmesi, bu
zorluklara yönelik çözüm önerilerinin aktarılması ve katılımcılara iyi uygulama
örneklerinin sunulması çerçevesinde aktardığı bilgilerde, veri mevcudiyeti,
erişim sorunları, paydaşlar arası koordinasyon eksiklikleri, kaynak
kısıtlamaları ve sahada karşılaşılan operasyonel zorluklara detaylı şekilde değinmiştir.
Çevrimiçi eğitim, veri toplamanın temel avantajları ve
karşılaşılan zorluklar ile Türkiye’de sürdürülebilir kentsel hareketlilik için
ulusal ve kentsel ölçekte veri toplama stratejileri konusundaki genel
değerlendirme ve interaktif anket uygulamaları ile sona ermiştir.