
SKUp Türkiye "Sürdürülebilir, Geleceğe Dönük ve Entegre Toplu Taşıma Sistemleri İçin Temeller" Eğitimini Gerçekleştirdi
Ulaştırma Sektörel Operasyonel Programı (USOP) altında AB ile
ortak finanse edilen Ulaştırma
ve Altyapı Bakanlığı’nın Sözleşme Makamı ve Türkiye Belediyeler Birliği’nin
Nihai Faydalanıcısı olduğu ‘Şehirlerde Sürdürülebilir Kentsel Hareketlilik için
Avrupa Birliği Desteği Projesi’ (SKUP Türkiye) kapsamında 26-27 Mart 2025
tarihlerinde düzenlenen “Sürdürülebilir, Geleceğe Dönük ve Entegre Toplu Taşıma
Sistemleri İçin Temeller” başlıklı 6. Fiziksel Eğitim Programı, SKUP Türkiye
Projesi Takım Lideri Dr. Volkan Recai Çetin’in moderatörlüğünde, büyükşehir
belediyelerinden ve kamu kurumlarından 33 temsilcinin katılımıyla
gerçekleştirilmiştir.
İki günlük eğitim programı, Proje uzmanları Laura López ve
László Sándor Kerényi’nin katkılarıyla kapsamlı bir içerik üzerinden
gerçekleştirilmiştir. Eğitimin ilk gününde, López ve Kerényi sunumlarını
yapmış, bu doğrultuda yüksek kaliteli ve entegre toplu taşıma sistemlerinin
çevresel ve sosyal katkıları ele alınmış, toplu taşımanın planlama, düzenleme
ve işletme süreçlerindeki maliyet unsurları, finansman modelleri ve ekonomik
verimlilik gibi ulaştırma ekonomisi bağlamındaki temel kavramlar
tartışılmıştır.
Günün ilk sunumda López, kent içi ulaşım sistemlerinin
mevcut durumu, toplu taşımanın faydaları ve toplu taşımanın cazip hale
getirilmesi konularını, çevresel, mekansal, sosyo-ekonomik ve halk sağlığına
ilişkin dışsallık örnekleri üzerinden ele almıştır. López katılımcılardan,
kendi şehirlerindeki en kritik dışsallık sorununu tanımlamalarını istemiştir.
Günün ikinci sunumunda Kerényi, “Yüksek Kaliteli ve Entegre
Toplu Taşıma Sistemlerinin Planlanması ve Geliştirilmesine İlişkin Deneyim
Paylaşımı” başlığı altında, kentsel gelişim – modlar arası entegrasyon
alanlarındaki örnek uygulamalarıyla dikkat çeken Budapeşte’nin, paylaşımlı
hareketlilik, çok modlu merkezler ve Bir Hizmet Olarak Hareketlilik
"MaaS" platformlarına ilişkin deneyimlerini paylaşmıştır. Bu kapsamda
bütünleşik ulaşım otoritesi, bütünleşik ulaşım bütçesi, bütünleşik strateji,
tasarım ve bütünleşik çözümler konularında örnek uygulamaları, katılımcılara
aktarmıştır.
Eğitimin ikinci gününde ise 20 büyükşehir belediyesinden
temsilciler, dört grup halinde Antalya, İstanbul, Van ve Gaziantep illeri için
hazırlanan egzersiz senaryoları üzerinde çalışarak, teknik, finansal ve
kurumsal boyutlarıyla toplu taşıma sistemlerini analiz etmiş ve iyileştirme
önerileri geliştirmiştir. Katılımcılar, her bir gruba verilen egzersiz
senaryosu üzerinde, uluslararası fonlardan hibe almayı hedefleyen ve toplam
değeri 1 milyar avroya kadar çıkabilen bir toplu taşıma koridoru projesine
yönelik fizibilite ve proje önerisi geliştirmek üzerine çalışmıştır. Bu
kapsamda, gruplar çalışmalarda toplu ulaşım sistemlerinin mevcut durumunu
analiz ederek, kapasite sorunları, entegrasyon eksiklikleri, emisyon yükü ve
sosyal kapsayıcılık gibi temel problemleri tanımlamıştır.
Gruplar, Hızlı Otobüs Taşımacılığı (BRT), Hafif Raylı
Sistemler (LRT) ve diğer ulaşım türlerini içeren çeşitli teknik detaylara sahip
ulaşım projeleri önerileri geliştirerek, şehir içi erişilebilirliğin nasıl
artırılabileceğini ortaya koymuştur. Bu bağlamda, koridor güzergâhlarının
konumu, istasyon sayısı ve dağılımı, araç türü ve sayısı, sefer sıklığı gibi
teknik parametreler detaylı biçimde ele alınmıştır.
Bu bütüncül yaklaşım sonunda her grup, hazırladığı proje
önerisini diğer katılımcılara sunmuş ve gün sonunda yapılan sunumlarla birlikte
hem teknik içerikler hem de stratejik çıkarımlar paylaşılmıştır. Eğitimin bu
etabında, belediye temsilcilerinin şehirlerine özgü çözüm yolları üretme,
karmaşık sistemleri analiz etme ve sürdürülebilirlik ilkesini operasyonel
düzeyde yorumlama konusundaki kapasiteleri gözlemlenmiş ve geliştirilmiştir.
Grup çalışmalarının çıktıları, son oturumda yapılan ortak değerlendirme ile
bütünleştirilerek eğitimin en önemli öğrenme alanlarından birini oluşturmuştur.