
SKUP Türkiye Projesi Kapanış Etkinliği ve Uluslararası Kentsel Hareketlilik Konferansı Gerçekleştirildi
Türkiye Cumhuriyeti ve
Avrupa Birliği tarafından eş finansmanı sağlanan, Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığı’nın Sözleşme Makamı ve Türkiye Belediyeler Birliği’nin Nihai
Faydalanıcısı olduğu SKUP Türkiye Projesi kapsamında, 7–8 Temmuz 2025
tarihlerinde Ankara Bilkent Otel ve Konferans Merkezi'nde düzenlenen
Uluslararası Kentsel Hareketlilik Konferansı ve Proje Kapanış Etkinliği,
sürdürülebilir kentsel hareketlilik politikalarının geleceğini tartışmak, SKUP
uygulama deneyimlerini paylaşmak ve çok paydaşlı etkileşimi güçlendirmek
amacıyla gerçekleştirilmiştir. 300’den fazla kişinin katılım sağladığı
etkinlik, kamu kurumları, belediyeler, akademi, sivil toplum kuruluşları, özel
sektör temsilcileri ve uluslararası uzmanları bir araya getiren önemli bir
platform sunmuştur.
Konferansın açılış konuşmaları, etkinliğin sektörel ve stratejik boyutunu güçlü biçimde yansıtmıştır. Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu Başkan Yardımcısı Jurgis Vilcinskas, AB’nin sürdürülebilir kentsel hareketlilik vizyonuna ve Türkiye’deki SKUP uygulamalarına verdiği desteği öne çıkarırken; Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı Başkan Yardımcısı Kutluhan Taşkın ise kalkınma planları çerçevesinde kent içi hareketliliğin giderek artan stratejik önemine değinmiştir.
Konferans kapsamında sözleşme makamını temsilen panelist olarak katılım gösteren Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı AB Yatırımları Dairesi Başkanı Dr. Tijen İğci, Bakanlığın SKUP süreçlerindeki belirleyici rolünü kapsamlı şekilde değerlendirmiştir. Dr. Tijen İğci, ilk olarak, sürdürülebilir kentsel hareketlilik planlarının yalnızca teknik dokümanlar olmadığını; yerel kapasiteyi güçlendiren, farkındalık artırıcı eğitimler ve uygulama odaklı desteklerle bütünleştiğini vurgulamıştır. Bu bağlamda, IPA fonları aracılığıyla yaklaşık 60 milyon Avro tutarında bir kaynağın Türkiye genelinde belediyelere aktarıldığını, böylece yaya öncelikli alanlardan akıllı ulaşım sistemlerine kadar geniş bir yelpazede projelerin hayata geçirildiğini belirtmiştir. Dr. İğci, önümüzdeki dönemde IPA III çerçevesinde %100 hibe olarak sunulacak yeni finansman fırsatlarına değinerek, belediyelerin bu çağrıları yakından takip etmelerinin önemine dikkat çekmiştir. Ayrıca, EIT Urban Mobility, Horizon Europe gibi uluslararası girişimler aracılığıyla Türkiye’deki yerel yönetimlerin küresel ölçekte iş birliği ve finansman olanaklarından daha fazla yararlanabileceğini ifade etmiştir.
İki gün süren konferansta, SKUP Türkiye Projesi kapsamında geliştirilen stratejik yaklaşım, uygulama çıktıları ve öğrenilen dersler, çok paydaşlı oturumlar aracılığıyla kapsamlı şekilde paylaşılmıştır. Sektörel deneyimlerin ve teknik uzmanlıkların bir araya geldiği panellerde, sürdürülebilir kentsel hareketliliğin temel bileşenlerine dair kapsamlı analizler sunulurken, politika yapım süreçlerine doğrudan katkı sunabilecek değerlendirmelere de yer verilmiştir.
İlk günün panelleri;
Planlama: Etki ve İlerlemenin
Anahtarı
SKUP süreçlerinin başarısı için planlamanın stratejik
etkisi bu panelde bütüncül şekilde ele alınmıştır.
Çerçeve ve Yaklaşım: SKUP Türkiye
Projesi Sunumu
SKUP Türkiye Projesi Direktörü Dr. Wolfgang Backhaus,
projenin genel çerçevesini ve stratejik yaklaşımını katılımcılarla
paylaşmıştır. Dr. Backhaus’un sunumunun ardından, projenin üç yıllık sürecini
ve elde edilen çıktıları özetleyen SKUP Türkiye Almanak Filmi izleyicilerle
paylaşılmıştır.
Değişimi Teşvik Etmek: Türkiye ve
Avrupa’dan Vaka Analizleri
Panelde, Türkiye’de SKUP uygulayan belediyelerin
deneyimleri, Avrupa’daki başarılı örneklerle birlikte çok katmanlı bir
perspektifte tartışılmıştır.
Ulusal ve Yerel Planlamada
Bütünleşik Yaklaşım
Panelde sürdürülebilir hareketlilik planlarının ulusal ve yerel düzeyde etkili bir şekilde bütünleştirilmesine yönelik kurumsal deneyimler paylaşılmıştır.
İkinci gün, çeşitli panel oturumlarıyla devam
etmiştir. Bu panellerde, sürdürülebilir kentsel hareketliliğin farklı
bileşenleri, Türkiye ve Avrupa’dan alanında uzman isimlerin katkılarıyla
derinlemesine ele alınmıştır:
Veri Odaklı Hareketlilik
Yönetişimi
Panelde veri odaklı karar alma süreçlerinin SKUP
uygulamalarında nasıl daha etkin hale getirilebileceği değerlendirilerek,
hareketlilik verilerinin toplanması, yönetimi ve politika üretim süreçlerine
entegrasyonu konularındaki yaklaşımlar paylaşılmıştır.
Kentsel Hareketlilikte Dirençli
Sistemler İnşa Etmek
Afet riskleri, iklim krizine karşı kırılgan grupların
korunması ve ulaşım sistemlerinin dayanıklılığının artırılması gibi konuların
ele alındığı bu panelde, kriz durumlarında hareketliliğin sürdürülebilirliğini
sağlayacak stratejiler paylaşılmıştır.
Hızlı Otobüs Taşımacılığı
Sistemleri
Ulusal ve uluslararası uzmanlarının katılımıyla
düzenlenen bu panelde, otobüs tabanlı toplu taşıma sistemlerinin şehirlerdeki
uygulanabilirliği ve verimliliği üzerine analizler sunulmuştur.
Gündelik Ulaşımda Eşitliğin Tesisi
Kadınlar, çocuklar, yaşlılar ve engelli bireyler gibi grupların gündelik hareketlilik ihtiyaçlarının kapsayıcı biçimde ele alınması bu panelin merkezinde yer almıştır. Ulaşım sistemlerinde eşitlik ve adalete dayalı dönüşümün sağlanması için gerekli kurumsal adımlar vurgulanmıştır.
Proje Direktörünün
değerlendirme konuşması ile tamamlanan konferansın sonunda, SKUP Türkiye
Projesi Kapanış Resepsiyonu gerçekleştirilmiştir. Resepsiyon, TBB Proje ve
Finansman Müdürü Fikret Gültekin’in kapanış konuşması ve proje yönetim ekibine
plaket takdimi ile tamamlanmıştır.