Logo

SKUP Türkiye Projesi Kapanış Etkinliği ve Uluslararası Kentsel Hareketlilik Konferansı Gerçekleştirildi

Türkiye Cumhuriyeti ve Avrupa Birliği tarafından eş finansmanı sağlanan, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın Sözleşme Makamı ve Türkiye Belediyeler Birliği’nin Nihai Faydalanıcısı olduğu SKUP Türkiye Projesi kapsamında, 7–8 Temmuz 2025 tarihlerinde Ankara Bilkent Otel ve Konferans Merkezi'nde düzenlenen Uluslararası Kentsel Hareketlilik Konferansı ve Proje Kapanış Etkinliği, sürdürülebilir kentsel hareketlilik politikalarının geleceğini tartışmak, SKUP uygulama deneyimlerini paylaşmak ve çok paydaşlı etkileşimi güçlendirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. 300’den fazla kişinin katılım sağladığı etkinlik, kamu kurumları, belediyeler, akademi, sivil toplum kuruluşları, özel sektör temsilcileri ve uluslararası uzmanları bir araya getiren önemli bir platform sunmuştur.

Konferansın açılış konuşmaları, etkinliğin sektörel ve stratejik boyutunu güçlü biçimde yansıtmıştır. Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu Başkan Yardımcısı Jurgis Vilcinskas, AB’nin sürdürülebilir kentsel hareketlilik vizyonuna ve Türkiye’deki SKUP uygulamalarına verdiği desteği öne çıkarırken; Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı Başkan Yardımcısı Kutluhan Taşkın ise kalkınma planları çerçevesinde kent içi hareketliliğin giderek artan stratejik önemine değinmiştir.

Konferans kapsamında sözleşme makamını temsilen panelist olarak katılım gösteren Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı AB Yatırımları Dairesi Başkanı Dr. Tijen İğci, Bakanlığın SKUP süreçlerindeki belirleyici rolünü kapsamlı şekilde değerlendirmiştir. Dr. Tijen İğci, ilk olarak, sürdürülebilir kentsel hareketlilik planlarının yalnızca teknik dokümanlar olmadığını; yerel kapasiteyi güçlendiren, farkındalık artırıcı eğitimler ve uygulama odaklı desteklerle bütünleştiğini vurgulamıştır. Bu bağlamda, IPA fonları aracılığıyla yaklaşık 60 milyon Avro tutarında bir kaynağın Türkiye genelinde belediyelere aktarıldığını, böylece yaya öncelikli alanlardan akıllı ulaşım sistemlerine kadar geniş bir yelpazede projelerin hayata geçirildiğini belirtmiştir. Dr. İğci, önümüzdeki dönemde IPA III çerçevesinde %100 hibe olarak sunulacak yeni finansman fırsatlarına değinerek, belediyelerin bu çağrıları yakından takip etmelerinin önemine dikkat çekmiştir. Ayrıca, EIT Urban Mobility, Horizon Europe gibi uluslararası girişimler aracılığıyla Türkiye’deki yerel yönetimlerin küresel ölçekte iş birliği ve finansman olanaklarından daha fazla yararlanabileceğini ifade etmiştir. 

İki gün süren konferansta, SKUP Türkiye Projesi kapsamında geliştirilen stratejik yaklaşım, uygulama çıktıları ve öğrenilen dersler, çok paydaşlı oturumlar aracılığıyla kapsamlı şekilde paylaşılmıştır. Sektörel deneyimlerin ve teknik uzmanlıkların bir araya geldiği panellerde, sürdürülebilir kentsel hareketliliğin temel bileşenlerine dair kapsamlı analizler sunulurken, politika yapım süreçlerine doğrudan katkı sunabilecek değerlendirmelere de yer verilmiştir.


İlk günün panelleri;

Planlama: Etki ve İlerlemenin Anahtarı

SKUP süreçlerinin başarısı için planlamanın stratejik etkisi bu panelde bütüncül şekilde ele alınmıştır.

Çerçeve ve Yaklaşım: SKUP Türkiye Projesi Sunumu

SKUP Türkiye Projesi Direktörü Dr. Wolfgang Backhaus, projenin genel çerçevesini ve stratejik yaklaşımını katılımcılarla paylaşmıştır. Dr. Backhaus’un sunumunun ardından, projenin üç yıllık sürecini ve elde edilen çıktıları özetleyen SKUP Türkiye Almanak Filmi izleyicilerle paylaşılmıştır.

Değişimi Teşvik Etmek: Türkiye ve Avrupa’dan Vaka Analizleri

Panelde, Türkiye’de SKUP uygulayan belediyelerin deneyimleri, Avrupa’daki başarılı örneklerle birlikte çok katmanlı bir perspektifte tartışılmıştır.

Ulusal ve Yerel Planlamada Bütünleşik Yaklaşım

Panelde sürdürülebilir hareketlilik planlarının ulusal ve yerel düzeyde etkili bir şekilde bütünleştirilmesine yönelik kurumsal deneyimler paylaşılmıştır. 



İkinci gün, çeşitli panel oturumlarıyla devam etmiştir. Bu panellerde, sürdürülebilir kentsel hareketliliğin farklı bileşenleri, Türkiye ve Avrupa’dan alanında uzman isimlerin katkılarıyla derinlemesine ele alınmıştır:

Veri Odaklı Hareketlilik Yönetişimi

Panelde veri odaklı karar alma süreçlerinin SKUP uygulamalarında nasıl daha etkin hale getirilebileceği değerlendirilerek, hareketlilik verilerinin toplanması, yönetimi ve politika üretim süreçlerine entegrasyonu konularındaki yaklaşımlar paylaşılmıştır.

Kentsel Hareketlilikte Dirençli Sistemler İnşa Etmek

Afet riskleri, iklim krizine karşı kırılgan grupların korunması ve ulaşım sistemlerinin dayanıklılığının artırılması gibi konuların ele alındığı bu panelde, kriz durumlarında hareketliliğin sürdürülebilirliğini sağlayacak stratejiler paylaşılmıştır.

Hızlı Otobüs Taşımacılığı Sistemleri

Ulusal ve uluslararası uzmanlarının katılımıyla düzenlenen bu panelde, otobüs tabanlı toplu taşıma sistemlerinin şehirlerdeki uygulanabilirliği ve verimliliği üzerine analizler sunulmuştur.

Gündelik Ulaşımda Eşitliğin Tesisi

Kadınlar, çocuklar, yaşlılar ve engelli bireyler gibi grupların gündelik hareketlilik ihtiyaçlarının kapsayıcı biçimde ele alınması bu panelin merkezinde yer almıştır. Ulaşım sistemlerinde eşitlik ve adalete dayalı dönüşümün sağlanması için gerekli kurumsal adımlar vurgulanmıştır.


Proje Direktörünün değerlendirme konuşması ile tamamlanan konferansın sonunda, SKUP Türkiye Projesi Kapanış Resepsiyonu gerçekleştirilmiştir. Resepsiyon, TBB Proje ve Finansman Müdürü Fikret Gültekin’in kapanış konuşması ve proje yönetim ekibine plaket takdimi ile tamamlanmıştır.

Fotoğraflar