Logo

24.Çevrim İçi Eğitim “Toplu Taşıma Planlaması” Gerçekleştirildi

Türkiye-AB mali işbirliği kapsamında Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yönetilen Ulaştırma Sektörel Operasyonel Programı (USOP) altında uygulanan ve Türkiye Belediyeler Birliği’nin Nihai Faydalanıcısı olduğu Sürdürülebilir Kentsel Ulaşım Planı (SKUp) Türkiye Projesi 23. çevrim içi eğitimi 30 Ekim 2024 tarihinde "Toplu Taşıma Planlaması" temasıyla gerçekleştirilmiştir. Proje kapsamında, belediyelerin ve ilgili uzmanların bilgi, beceri ve deneyimlerini geliştirmek, paydaşlar arası etkileşimi artırmak ve vizyon paylaşımı amacıyla, sürdürülebilir kentsel hareketlilik eğitim programı oluşturulmuştur. Eğitim SKUP Türkiye Takım Lideri Yardımcısı Seçil Kocatepe’nin moderatörlüğünde yürütülmüştür.

Sabah oturumunun ilk iki sunumunu, Şehir Plancısı, Ulaşım Planlama Uzmanı ve SKUP İzmir Takım Lideri Prof. Dr. Ela Babalık Hamitoğlu gerçekleştirmiştir. “Toplu Taşıma ve Şehir: Şehirlerde Sürdürülebilir Ulaşımın Esasları” ve “Toplu Taşıma Konusunun SKUP ve Genel Planlama Yaklaşımına Entegrasyonu” başlıkları altında kapsamlı bilgiler paylaşan Prof. Dr. Hamitoğlu, kent ve kentsel ulaşım planlamasına ilişkin sürdürülebilirlik konularına değinmiştir. Özellikle toplu taşımanın çevresel sürdürülebilirlik ilkesine uygun, enerji açısından verimli ve herkesin erişimine açık olması gerektiğine vurgu yapmıştır. Ayrıca, ulaşım planlamasını şekillendiren evrensel gelişmeler, güncel kavramlar ve yaklaşımlar bağlamında sürdürülebilir kalkınma paradigmasının kentsel ulaşıma olan etkilerini ele almış, Ankara örneği üzerinden dirençli toplu taşıma sistemlerine uyumlu bir altyapının nasıl oluşturulabileceği konusunda örnekler sunmuştur. Kentsel ulaşım planlamasının temel ilkeleri üzerinde durarak nitelikli bir toplu taşıma altyapısının gereklerini ayrıntılı şekilde paylaşmış ve sunumunu tamamlamıştır.

Sabah oturumunun üçüncü sunumunu ise SKUP Türkiye Takım Lideri Dr. Volkan Recai Çetin gerçekleştirmiştir. Sunumu kapsamında öncelikle cazip toplu taşıma sistemlerinin oluşturulmasında sürükleyici faktörler ve arka plan bilgilerine yer veren Dr. Çetin, sürdürülebilirlik perspektifiyle kent içi ulaşımda bir paradigma değişikliğinin zaruri olduğuna da değinmiştir. Şehirleşmenin ve nüfusun artması, otomobilleşmenin artması, nicelik ve nitelik olarak yetersiz olan toplu taşıma sistemleri, mekânsal planlama ve ulaşım planlaması entegrasyonundaki eksiklikler ve kentsel yayılım, büyük/mega projeler ve ulaşım sistemlerinin entegrasyonu, toplumun alışkanlıkları ve ulaşım kültürü ve talep yönetimi taraflı politikaların yetersizliği konularına vurgu yapan Dr. Çetin, ilgili faktörler hakkında detaylı bilgiler aktarmıştır.

Sabah oturumunun dördüncü sunumunu, SETS International Kıdemli Toplu Taşıma Uzmanı Dr. Abdulmuttalip Demirel gerçekleştirmiştir. “Toplu Taşıma Modları ve Mod Seçimi” başlıklı sunumunda toplu taşımanın sürdürülebilir şehirler için taşıdığı stratejik öneme değinen Dr. Demirel, İstanbul, Mekke ve Londra gibi şehirlerden örneklerle toplu taşıma modlarına dair bilgi ve deneyimlerini katılımcılarla paylaşmıştır.

Dr. Demirel, mod seçim kriterleri hakkında bilgi vererek, mod seçiminin şehir ekonomisi ve yaşam kalitesi üzerindeki etkilerini Riyad örneği üzerinden anlatmıştır. Ayrıca çevresel ve sosyal faktörlerin mod seçimindeki önemine değinmiş ve bu süreçte karşılaşılan zorlukları açıklayarak gelecekteki mod seçimi eğilimlerinden söz etmiştir.

Eğitimin öğleden sonraki oturumunda ilk sunum Modaxo AMEA’dan Dr. Kaan Yıldızgöz tarafından gerçekleştirilmiştir. Toplu taşıma yönetişimine stratejik bakış ve yeni eğilimler konusunda sunumunu gerçekleştiren Dr. Yıldızgöz, deneyimleri çerçevesinde otobüs, raylı sistemler ve taksi çözümlerine ilişkin detaylı bilgiler sağlamış ve hareketlilik yönetimi eğilimlerine değinmiştir. Bu kapsamda fiyatlandırma ve kalitenin düzenlenmesi gerekliliği konusuna özellikle vurgu yaparak, sadece ulaşımda değil iletişimde ve altyapıda da aynı düzenlemelerin yapılmasının önem taşıdığından söz etmiştir. Paylaşımları kapsamında taksi ve otobüs düzenlemeleri konusunda dünyanın çeşitli ülkelerinden ve şehirlerinden örnekler ve uygulama yöntemleri paylaşan Dr. Yıldızgöz’ün sunumunun ardından, Yirmi dördüncü çevrim içi eğitimin son sunumu, SKUP Düzce Takım Lideri yardımcısı Veysel Sarıcı tarafından gerçekleştirmiştir. Sarıcı, toplu taşıma ile aktif ve mikro hareketlilik türleri arasındaki etkileşimi ele alarak mikromobilite araçlarının toplu taşıma sistemleri ile entegrasyonuna yönelik çözümlerden bahsetmiştir. Mikromobilitenin, yaygın bireysel motorlu araç kullanımına karşı daha sürdürülebilir bir alternatif olduğuna vurgu yapan Sarıcı, kısa mesafelerde elektrikli bisiklet veya skuter gibi düşük hızlı, daha çevreci ve ekonomik modların, varış noktasına veya toplu taşımaya erişimde tercih edilmesi gerektiğini belirtmiştir. Ulaşımda dijitalleşmeyle birlikte gelişen paylaşım platformlarının mikromobilite araçlarına erişebilirliği artırması ve kullanımlarının yaygınlaştırılması konusundaki olumlu etkilerine değinmiş, bununla beraber çözümlerinin kentsel çevre ve sağlık faydalarından söz etmiştir. Ulaşımdaki yeni inovatif yaklaşımlardan biri olarak değerlendirilen ve araç sahipliğinden ziyade paylaşımı teşvik eden "Bir Hizmet Türü Olarak Hareketlilik” (MaaS – Mobility-as-Service) yaklaşımının, bireysel veya kurumsal mikromobilite araçlarının dijital uygulamalar aracılığıyla paylaşımını teşvik ettiğini aktarmıştır. Sarıcı, hareketlilik merkezlerinin, toplu taşımadaki eksiklik ve yetersizlikleri tamamlayarak daha sürdürülebilir olan paylaşımlı ve aktif ulaşım modlarına talebin artmasını sağlayacak altyapıyı desteklediğini vurgulamıştır.

Bu çevrimiçi eğitim, katılımcılara, sürdürülebilir kentsel ulaşım planlarının toplu taşıma, mikromobilite ve aktif ulaşım türleriyle entegrasyonunu ele alan kapsamlı bir bakış açısı sunmuştur.

Fotoğraflar